Jaký je jejich význam v rámci DIO?
Při návrhu dopravně-inženýrských opatření (DIO) či dopravní infrastruktury hrají vlečné a obalové křivky zásadní roli. Tyto křivky umožňují projektantům předem simulovat pohyb vozidel v prostoru komunikace a ověřit, zda je zajištěna bezpečná průjezdnost, a to zejména v komplikovaných dopravních situacích.
Vlečné křivky znázorňují dráhu, kterou při zatáčení opisují zadní kola vozidla. Ukazují, že zadní kola nesledují stejnou stopu jako kola přední – opisují užší a odlišně tvarovanou trajektorii, protože se pohybují po jiné dráze než přední kola, která určují směr jízdy. Tento rozdíl je výrazný zejména u delších vozidel, jako jsou autobusy, nákladní automobily nebo soupravy s přívěsem.
Obalové křivky pak znázorňují vnější hranici prostoru, který vozidlo při manévrování zabírá, a to nejen stopu kol, ale i celou karoserii včetně předních, bočních a zadních převisů. Prakticky „obalují“ vlečné křivky a ukazují tedy maximální obrys pohybu vozidla. Pomáhají určit, zda během průjezdu nedojde ke střetu s obrubníkem, dopravním značením nebo jinou překážkou. Společně s vlečnými křivkami tvoří základní nástroj pro ověřování průjezdnosti dopravních a manipulačních ploch.
Kdy a proč se používají?
Vlečné a obalové křivky se využívají v řadě dopravních a stavebních projektů, kde je nutné přesně ověřit průjezdnost různých typů vozidel. Mezi typické příklady jejich využití patří:
- Řešení nových křizovatek (např. styková, okružní),
- Návrh parkovišť, nakládacích ramp a zásobovacích ploch,
- Kontrola vjezdů a výjezdů z areálů, skladů či dalších typů nemovitostí,
- Simulace jízdy v rámci zřízení sjezdů k rodinným domům a provizorních sjezdů na staveniště,
- Projektování staveništních dopravních tras (např. otáčení vozidel na deponiích),
- Ověřování průjezdnosti autobusů, kamionů nebo speciální techniky.
Využitím vlečných a obalových křivek lze předejít kolizím v provozu, snížit náklady na dodatečné úpravy a zvýšit bezpečnost jak řidičů, tak chodců. Tyto křivky tedy představují důležitý nástroj v oblasti dopravního inženýringu i praktické realizace dopravních opatření.
Jak se vlečné a obalové křivky projektují?
V dnešní době se výpočet vlečných a obalových křivek provádí pomocí specializovaných softwarů. Tyto nástroje umožňují přesnou simulaci pohybu vozidel podle jejich technických parametrů.
Výsledné křivky jsou následně součástí projektové dokumentace a slouží jako podklad pro schvalovací proces, resp. obdržení dopravně-inženýrského rozhodnutí (DIR). V případě dopravně-inženýrských opatření (DIO) jsou nezbytné zejména tam, kde dochází k dočasnému zúžení pozemní komunikace.
Správně vyhotovené vlečné a obalové křivky tak umožňují zajistit nejen plynulý provoz, ale i soulad s požadavky státní správy a legislativou České republiky.
🚦Hledáte řešení, aby Vaše stavba byla schválena bez komplikací?
Obraťte se na nás – připravíme projektovou dokumentaci (DIO), vyřídíme administrativu (DIR) a eventuálně také zajistíme kompletní dopravní značení v terénu.
Více informací se dočtete ZDE:
*
Cena za projekt dopravního značení?
*
Vyplatí se investovat do projektu?
*
Kdy je potřeba projekt DIO?
*
Co je DIO (dopravně-inženýrské opatření)?
*
Co je DIR (dopravně-inženýrské rozhodnutí)?
*
Jaké jsou druhy pozemních komunikací?
*
Kdo schvaluje dopravní značení?
*
Jak musí být umístěna dopravní značka?
*
Jsou Vaše stavby dle norem?